mandag 22. november 2010

Hatteholdere - en ny oppfinnelse

Jeg har lenge tenkt på hvordan jeg best kan stille ut hattene når jeg er på messer. De kommer liksom ikke til sin rett når man bare plasserer dem rett på bordet. De må løftes litt opp.

Jeg har brukt et par isoporhoder og det er jo greit. I vindstille omgivelse vel og merke. Står man ute så er man jo ikke garantert at det ikke kommer et vindpust i ny og ne, og da flyr både isoporhodene og hattene av gårde, ruller seg i grusen og har det riktig så morsomt, og jeg må springe og samle dem opp, og tørke av og kanskje vaske dem når jeg kommer hjem...Grrr. Dessuten er isoporhoder dyre, så jeg har bare et par stykker. Og jeg har minst 10 hatter... Isoporhoder er derfor ikke den ideelle løsningen.

Derimot har jeg et par høye, svarte telysholdere som har vist seg å fungere fint. De løfter hattene og viser dem fram på beste måte. Vinden kan riktignok ta tak i hattene og kaste dem av gårde, men stakene har som oftest stått stødig. Problemet er at jeg bare har to av disse. De er kjøpt på loppemarked og jeg aner ikke hvor jeg kan få tak i flere.

Jeg har også brukt sånne tøyhyller som man kan henge opp med stort hell. Du ser litt av dem på bildene fra messa i gårdagens innlegg. Disse viser hattene godt frem og jeg får mye skryt for ideen, og det er jo hyggelig!

Men det er ikke alltid man har mulighet til å henge opp noe...

Så altså; jeg har tenkt og tenkt - hvordan kan jeg lage et stativ som kan vise fram hattene mine på beste måte?

Jeg startet med et prosjekt i sommer, gjorde en liten investering i verktøy og fikk Strikkekurv-mannen til å hjelpe meg. På fredag før messa ble hatteholderne ferdige, så dette var en lang prosess. Men resultatet ble bra!

Jeg har glemt å male en av dem, men den funker like fint likevel!
 



Hatteholderne er laget av en rundstokk og to utsagde sirkler, en bred som fot nede og litt forskjellige størrelse på den som er oppe. Delene er malt hvite før de ble satt sammen. De er utstyrt med stoff og vatt på øverste sirkel, slik at hattene skal ha det mykt og godt mens de venter på sine nye eiere.

Nå har de vært med på sin første messe, og klarte sin oppgave med glans! Disse er jeg virkelig stolt over å ha laget!

8 kommentarer:

  1. Hvor er de søde og sjove, de hatteholdere.
    Det bliver spændende at se, hvordan det ser ud, når der kommer hatte på!

    SvarSlett
  2. Jamen, det er klart at jeg må vise, ja! :-) Kommer snart!

    SvarSlett
  3. Så flink du har vært, de var jo kjempesmarte. Brukte et par tørkerullholdere en gang husker jeg når jeg dreiv på med blånisseluene, men disse var jo mye finere. Gratulerer med flott jobb. I innlegget under er jeg helt enig med deg, man kan da ikke dumpe prisene sånn :0( har jeg ikke hørt om før. Synes ikke du har dyre varer , så det må jo ha vært noen som ikke blir kvitt tinga sine fordi det ikke var noe fint kanskje.... hm.

    SvarSlett
  4. Så lurt! Det gjør ikke noe om ting tar tid når resultatet blir så bra :-)

    SvarSlett
  5. Så smart!!
    Enig med deg i innlegget under! Det er det som er så synd på enkelte julemesser,- prisane vert så låge at ein har ingenting igjen for det.

    SvarSlett
  6. Så smart å lage slike hatteholdere selv. Smart var det også å legge hattene i henge-hyllene.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails