søndag 13. februar 2011

Pengebøker av melkekartong

Jeg har lurt på hvordan disse stilige pengebøkene blir laget, uten at jeg har tatt meg tid til å søke så mye etter det. Nå har jeg vært på kurs med Papirmadammen - og fått helt dilla! Og i mangel på tomme melkekartonger (hvor er de når man trenger dem?), måtte jeg lage dem i diverse annen kartong. Men det funka fint det og!


Iskake, pizza ristorante og grandiosa - iskakepappen var best! Særlig etter at jeg senere ga den trykknapp i stedet for borrelås til lukking.

Jeg trodde jentene mine ville hyle av begeistring da de fikk se disse, men reaksjonen var heller laber... Jeg har derfor sittet alene og laget disse, og en av dem spurte i dag hva jeg skulle med alle disse pengbøkene. De ville ikke bruke en sånn, stemte alle tre i...


Snøft! Da får jeg vel bruke dem selv, da! Men det er jo begrenset hvor mange pengebøker jeg trenger selv, så jeg får trappe ned produksjonen noe, tror jeg...





Her er en link til hvordan man lager disse pengebøkene: http://familyfun.go.com/crafts/carton-wallet-675068/
Mønsteret er beregnet for kork til lukking, men om du vil ha en annen lukkemekanisme, overser du bare sirkelen i mønsteret. Du kan lime på borrelås som lukking, men de spratt av for meg under bruk, så jeg kjøpte trykknapper istedet og er mest fornøyd med det. Bedre enn kork også, fant jeg ut da jeg endelig kunne tømme en melkekartong:





Så ble det endelig, sent lørdag kveld, tomt for lettmelk og jeg kunne lage den andre typen pengebok, hvor man bretter kartongen i to, klipper litt strategisk her og der og teiper eller stifter sammen. Det ble min favoritt:



Til denne siste sorten pengebok, fant jeg denne tutoralen: http://www.wonderhowto.com/how-to-make-wallet-from-recylced-milk-carton-347668/
Jeg har ikke brukt stifter, men teipet sammen midten med rørleggerteip i sølv, samt satt i trykknapp.


På en liten brain storm på kurset fant vi mange bruksområder for disse pengebøkene - som pengebok, ja, men også som beholder for små ting som gjerne ligger og slenger i veska, kortetui eller som en liten gaveeske når du skal gi bort penger i bursdager.


Jeg oppfordrer dere herved til å resirkulere søpla og laga dere noen pengebøker! Det er slett ikke vanskelig, og det er en raskt gjort. Kanskje har du også unger som gjerne vil være med på produksjonen.

Lykke til!

8 kommentarer:

  1. Tjihi! Så ungene var ikke så begeistret som Mor..? Nei, det er ofte slik..
    Morsomt og praktisk, syntes jeg :-)
    Ha en flott uke!

    SvarSlett
  2. Veldig artig sak! Morsom og fin idé - og så gjenbruk =)

    SvarSlett
  3. Dette er et flott tiltak for gjenbruk. Flotte pengebøker. Min Kinesiske nabo laget en slik til meg for mange år siden, og kunne fortelle at de har et eget fag på barneskolen hvor de lærer slike bretteteknikker:)

    SvarSlett
  4. Dem e så artig de pengbøkerne :-) Junior fikk et par til jul, gleden va stor over den første, men så va d slutt! Ka det kommer av at alt vi synes e artig, blir ungan fort lei av? Håpe du får pengbøkerne i sirkulasjon. Klem

    SvarSlett
  5. Hei på deg ;0)
    Artige pengebøker du har laget.
    Har sansen for sånn resirkulering jeg...

    Skriver du gratulerer på,er det glimrendes til kort når ungene skal i barnebesøk ;0)

    SvarSlett
  6. Sett sånne bli solgt ganske dyrt i diverse "designer" butikker i Oslo. Mye gøyere og ikke minst billigere å lage selv! :D Skal prøve meg på det. Har dilla på hello kitty og har en hello kitty isboks papp jeg vil bruke. Helst til å lage en veske av da! Vet du hvordan man gjør det? link? hvis ikke blir det lommebok... Hilsen Randi

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails