mandag 21. juni 2010

Stjernehals - fornyet oppskrift


Jeg har strikket stjernehals igjen. Lenge siden sist, men nå ville jeg ha en i samme fargene som en jakke og en lue jeg hadde strikket tidligere og som vil passe Lillegutt til høsten og vinteren. Garnet er Juvel. Jeg har endret oppskriften litt for å få selve halsen litt trangere og for å få skulderstykket til å ligge litt penere. Av erfaring med disse halsene (strikket etter opprinnelig oppskrift), så blir vrangborden videre etter hvert, og varmer ikke så godt inntil halsen, som jo faktisk er det den er tiltenkt å gjøre. Og - også av erfaring - så ruller spissene seg opp og vil ikke ligge rett ned, pent og pyntelig. Denne nye versjonen tror jeg skal bli bedre på begge disse to punktene:
Jeg er veldig fornøyd med det ferdige resultatet og vil nok anbefale dere som vil strikke stjernehals denne nye versjonen av mønsteret. Jeg skriver ned oppskriften nederst i innlegget.
Lillegutt måtte jo prøve den nye halsen sin, og til tross for 20 varmegrader, sol og sommer, så det ut til at han trivdes med den. :-) Det skal sies at jeg tok den av med en gang bildene var tatt!


Ny oppskrift på stjernehals:
NB! Ikke kopier oppskriften og legg den på annet nettsted, men link heller til dette innlegget!
Garn: Juvel
Pinner: Liten rundpinne (40 cm) nr 5, liten rundpinne  nr 3 (til voksen brukes 3,5), liten og lengre (60 cm) rundpinne nr 4, rette pinner nr 4. Heklekrok nr 5.
Str: 1-10 år. Halsen er veldig elastisk.
Økning blir finest ved å plukke opp tverrtråden mellom maskene, vri den og strikke den rett.

Dette var det jeg brukte, men du kan sikkert lage halsen helt perfekt i et annet garn av samme tykkelse, og med rette pinner i stedet for de korte rundpinnene.
Legg opp 72 m på p 5. Skrift til p3(til voksen bruk p 3,5) når du strikker første omg. Strikk 2r og 2 vr til du synes halsen er passe lang. Noen vil ha den nedbretta, noen ikke - velg selv! Jeg strikket ca 14 cm og fikk nedbrett.

Skift til p4 samtidig som du strikker en omg rett og setter et merke i hver 9. maske =8 merker. *På neste omg øker du en maske på hver side av de merkede maskene. Strikk 3 omg rett. * Gjenta til du har ca 15 m mellom merkemaskene (hvis du vil ha skulderstykket lenger, forsetter du bare litt til).

En merkemaske og de 15 m mellom merketrådene skal bli stjernespisser. Strikk stjernespissene ferdig hver for seg. De strikkes i glattstrikk, men frem og tilbake på rette pinner. Fell en maske i begynnelsen av hver pinne (ved å strikke de to første maskene sammen) til du har to masker igjen. Tre den første maska over den siste, slit tråden og trekk tråden gjennom.

Hekle 2 rader fm rundt spissene, men husk å hekle et par ekstra fm og en lm ytterst i hver spiss slik at det ikke strammer. Fest tråder, fukt halsen og la den ligge til tørk under et fuktig klede. Da legger spissene seg pent. Og i og med at skulderstykket er strikket med såpass tykke pinner og heklenål, så tror jeg spissene skal holde seg noenlunde nede...

Dette var dett! Lykke til!

8 kommentarer:

  1. ÅÅÅ denne oppskrifta har eg leita lenge etter!! Eg har to jenter som treng hals til vinteren, 1 og 3 år. Hvilken størrelse mener du denne er og har du den originale oppskrifta også? Med vennlig hilsen Marit

    SvarSlett
  2. Halsen er elastisk og vil passe begge jentene dine.! :-) Den opprinnelige oppskrifta finner du på de gamle nettsidene mine: http://strikkekurven.com/arkivdes05.htm

    SvarSlett
  3. Så flott, tenkte å laga noko til niesa mi til jul. Denne er mitt i blinken :)

    SvarSlett
  4. Flott oppskrift du deler! :)

    Jeg har strikket denne halsen etter oppskriften, men til min treåring så ble den for trang i halsen. Hun er ikke spesielt stor i hodet heller, så vi måtte rett og slett strikke en ny. Men det gikk fint det også.

    Halsen er utrolig flott altså! :)

    SvarSlett
  5. Hej.Hittade dej via en del bloggar.
    Jag stickar till barnhemsbarn i Lettland.
    Gillar mönstret till stjärnehals.
    Länkat till dej från min blogg.

    SvarSlett
  6. Hei:) Ble nettopp ferdig me halsen strikka etter mønsteret ditt:) Og den ble utrolig stilig!:) Fort gikk det også...;) Strikka den til sønnen til ei venninna, men æ vet me sikkerhet at æ må strikke en til lille pia mi også:)

    SvarSlett
  7. Takk for at du deler :) Jeg har strikket min første stjernehals. Hvis du ønsker, kan du se mitt resultat på bloggen min :)

    Jeg har linket hit til din blogg i innlegget :)

    Strikkeklem, Lene Sofie

    http://strikkelene-mitthobbyrom.blogspot.com/2012/01/stjernehals.html

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails