onsdag 9. juni 2010

Oppskrift på Daniella-blomsten

Jeg har fått mange koselige kommentarer til min siste hatt, Daniella og det er sååååå koselig! Tusen takk! Tilbakemeldingene gir meg et pekepinn på hva dere liker og hva jeg burde produsere mer av for salg og utstilling til høsten og vinteren. Det er kjempenyttig!
                    
Jeg skal dele oppskriften på blomsten med dere. Den er så superenkel å strikke, med kun rette masker, ingen vrange. Bare husk at dere ikke kopierer oppskriften og legger den ut på en annen nettside - link heller tilbake til dette innlegget!

Daniella-blomst

Garn og pinner:
Jeg har prøvd forskjellig garn og pinnetykkelse, og det blir vellykket, men gir forskjellig uttrykk. Blomsten på Hatten Daniella er strikket på rette pinner nr5 og med PT3. Ta det du har, men husk at det må være garn som egner seg for toving.

Legg opp 25 masker på tre pinner, fordelt med 5m på første pinne, og 10m på de neste to pinnene. 
1.omg: *1r, øk 1m, 4r, øk 1m* Gjenta omg ut. =35m.

Hvert kronblad utgjør nå 7m, og strikkes ferdig hver for seg slik:

Kronblad:
Strikk frem og tilbake til du har 5 riller =10 omg. 
På neste omg: *Strikk de to første m sm, strikk vanlig ut pinnen.* Gjenta fra * til * til du har 2m igjen.
Trekk så den første m over den siste m, slit tråden og dra gjennom.
Fest trådene på kronbladene.

Blomsten din ser nå omtrent slik ut:


Bruk oppleggstråden til å tråkle langs hullet, dvs strikk nåla ned i begynnelsen og slutten av hvert kronblad. Snurp sammen og fest tråden godt. Nå ser blomsten din slik ut, tenker jeg:

Nå kan du tove blomsten på 40 grader i maskin. Mens blomsten er nytovet, former jeg kronbladene i fasong. Bruk gjerne en strikkepinne til hjelp, og rull kronbladene rundt den til du får den formen du ønsker.

Tørk blomsten og VOILA - du har egenhendig laget en nydelig blomst!


PS! Du kan variere lengden på kronbladene som du selv vil, ved å øke eller minke ant omg med riller eller legge inn en ekstra rille etter to omg med felling.

Jeg setter pris på om du legger igjen en kommentar i innlegget hvis du tenker å bruke oppskriften!

9 kommentarer:

  1. Kjempesøt blomst - den skal jeg legge i favoritter.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du deler oppskriften på den kjempe søte blomsten :D Jeg tenkte på deg tidligere i dag, og at jeg måtte sende deg en beskjed om at jeg er så fornøyd med mobilvesken jeg vant i en give away hos deg, så jeg benytter anledningen nå jeg: Jeg er superduper fornøyd, den er kjempe fin og utrolig praktisk. Tusen takk :D

    SvarSlett
  3. Mange tak for opskriften! Glæder mig til at prøve selv. :-)

    SvarSlett
  4. Heia, tusen takk for oppskriften på blomsten. Du har kjempemye fint på bloggen din.

    SvarSlett
  5. Hei. Takk for oppskriften på blomst. Jeg har strikket vinhøne til ei blomstergal venninne, og tenkte at jeg skulle pynte den med hekla blomster- helt til huska på at jeg ikke kan hekle blomster... En strikka blomst får jeg kanskje til :-)

    SvarSlett
  6. Hei,
    så fin en blomst. Og for en super oppskrift! Liker at du har brukt bilder for å vise hvordan den blir underveis. Det er godt for en nybegynner som meg:)
    Tror den blir fin som pynt på et par tovede sokker.

    SvarSlett
  7. Kjempefine blomster! Har akkurat skrevet ut oppskriften, og har en plan om å begynne. Men har aldri strikket med tre pinner, har holdt med til kun to. Er veldig nybegynner, så dette blir spennende :D

    SvarSlett
  8. Eg har akkurat lagt ut eit innlegg der eg viser blomane eg strikka med oppskrifta di. Eg kjem også til å bruke de som pynt på klær, festa med ein fin knapp:) Supersøte! Og enkle å lage!

    SvarSlett
  9. Denne var kjempefin:-) Flotte ting du lager:-)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails