mandag 30. mai 2011

En lue med skjeive striper - oppskrift


Det begynte med at jeg fant en gørrstygg lue på Fretex. Men interessant var den likevel. Den var strikket på skrå. Jeg har sett noen strikke skrå striper på luer, og vært fasinert av det, så derfor kjøpte jeg den stygge lua og spratt opp sømmene for å se hvordan den var strikket. Resultatet av eksperimentet ser du over.


Jeg ville prøve å strikke en lue i samme teknikk, men med et finere garn (veldig viktig!). Det ble eskimo (man tager hva man haver). 38 masker på p7.


Etter sammensying så lua slik ut. Herlig passform, og sikkert god og varm i vintermånedene (jeg kan bekrefte at den er veldig god, men altfor varm i mai måned!).


Har du lyst til å strikke en sånn lue?
Da trenger du: 100 g eskimo, gjerne i forskjellig farge slik at de skrå rillene kommer til sin rett.
Legg opp 38 masker på pinne 7 (jeg brukte en lang rundpinne for enkelthets skyld). Hele lua strikkes i rettstrikk (=riller), siste maske på pinnene strikkes ikke, men hold tråden på baksiden av arbeidet og ta siste masken løst av. Strikk masken på neste omgang ved å stikke pinnen i den som om du skulle strikke vrangt - men strikk den likevel rett.

Strikk en pinne rett etter opplegget. *På neste pinne strikker du de to første maskene sammen, og og i nest siste maske på pinne strikker du i både fremre og bakre ledd (evt øk en maske på din egen måte). Strikk rett tilbake.* Gjenta disse to pinnene til kanten på lua går rundt hodet ditt. Fell så løst av. Sy sammen oppleggskant og fellingskant. Sy deretter sammen i toppen av lua, gjerne i "stjerneform" (fire stjernearmer) som meg (se nederste bilde). Du kan også tre en tråd langs kanten og snurpe lua sammen i toppen - det var gjort på Fretex-lua.

Kjempefint nybegynnerarbeid dette her; Her lærer man å legge opp, strikke rett, felle masker, øke masker, felle av og sy sammen. Vil man lære vrang også, så kan man gjøre som på Fretex-lua: Den var strikket i tre rette omganger og tre vrange omganger hele veien, istedet for bare rettstrikk. Blir sikkert fint det og - med et fint garn! :-)

Jeg tar det som en selvfølge at du linker oppskriften hvis du bruker den.



Lyst til å bli med på min give away? Klikk her!

10 kommentarer:

  1. så fin lue! det er kjempe fint når man strikker på den måten!

    SvarSlett
  2. Du er jammen lur ! Luen din ble kjempefin !

    Fretex er et skattkammer.

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Snedig! Moro med eksperimentering når resultatet blir så bra =)
    Mvh Siv

    SvarSlett
  5. Så fin den nye lua ble. Den ligner litt på Kari Traa-lua, den er også strikket nesten slik. Takk for at du deler oppskrift!
    Klem Misemor

    SvarSlett
  6. Luen ble kjempeflott! Har faktisk lurt litt selv på hvordan man strikker på skrå, og her ble det jo forklart! Tusen takk!:)

    SvarSlett
  7. Tusen takk for oppskriften. Lua er kjempefin, og jeg har faktisk tykt garn i mine gjemmer:)

    SvarSlett
  8. Takk for at du deler oppskrift med oss, lua er jo superfin!!!

    SvarSlett
  9. Takk for artig oppskrift, denne blir å stå på skal-gjøre-lista mi!

    SvarSlett
  10. Hei:-)Prøver å strikke denne lua,men skjønner ikke helt oppskrifta.Skal siste maske tas løst av ved hver omgang?

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails