lørdag 14. august 2010

En superenkel mei tai - et eksperiment

Dette må være verdens enkleste mei tai. Den er helt uten sømmer. Og laget av et gammelt fleecepledd.

Da jeg først så beskrivelsen av denne mei taien, så kunne jeg ikke tro at det kunne funke. Fleece, liksom, holder det? Vil ikke det sige helt ut - ja, er det i det hele tatt forsvarlig å bære babyen i en mei tai av fleece?
Jeg måtte bare skjekke det ut!

Så jeg fant fram et gammelt fleecepledd (kunne jo ikke ta et pent og nytt fleecepledd til et sånt eksperiment, må vite). Fant en kalkulator på nett som regnet inch om til cm, og tegnet arbeidstegning. Brukte omtrent de målene som står i oppskriften til Hobo Mama. La deretter fleecepleddet utover golvet og tegnet med et stykke gatekritt hvordan jeg skulle klippe. Lettere sagt enn gjort, for Lillegutt syntes det hele var veldig interessant...Det ble dermed ikke helt rette streker, men det hadde ingenting å si for resultatet.

Så var det bare å klippe-klippe-klippe. Og så sette Lillegutt i den nye mei taien. Følte ikke jeg hadde nok kontroll med den litt elastiske fleecen til å ta han på ryggen, men magebæring funket faktisk overraskende greit. Fleecen siger nok pittelitt, men ikke så mye at jeg merket det under fotograferingen i alle fall. Og knutene holdt godt de.

Ikke noe å bære i over lange avstander, men helt grei bærehjelp for å avlaste armer, rygg og skuldre. Dessutren er den jo veldig liten og lett og ta med seg i veska.

Tror kanskje jeg vil forandre litt på mønsteret til neste gang, blant annet er panelet unødvendig bredt. Tror dessuten det kan bli bedre bærekonfort med bredere skulderstropper, kanskje ala sjalstropper. Og de kan godt være på skjeiva i stedet for rett opp.

Nå skal jeg bare finne et nytt fleecepledd å klippe opp. Må nok ut på loppis da, for familien lar meg ikke ta flere av de vi har hjemme...

Ja, jeg vet; På dette bildet kan det se ut som det er hunden og ikke mei taien som er hovedmotivet. Men hun sneik seg foran og jeg syns egentlig det ble et ganske morsomt bilde, så jeg tar det med likevel! :-)

Ha en fin og kreativ dag!

8 kommentarer:

  1. Hei Tina!!Denne så smart ut da,lettvint og slippe å sy.Kanskje eg må lage meg ein slik til den nye babyen,Thord er for tung nå...Takk for godt tips!!Ha en fin helg!!Klem Linda:)

    SvarSlett
  2. Den var jo kjempeflott. Og så enkel da.

    SvarSlett
  3. Stilig, dette må jeg jammen prøve på :)

    SvarSlett
  4. Herlege bilder!! Og så spennande å prøve noko nytt.

    SvarSlett
  5. Kjekt å finne enkle ting som faktisk funker. Og fotograferingen din var kjempeartig! Skikkelig stilig det med hunden på.

    SvarSlett
  6. Artig innlegg, selv om jeg er langt forbi å skulle trenge en sånn sak...
    Klem!

    SvarSlett
  7. Morsom med mei-tai i fleece! Morosmt bilde av hunden og dere i speilet også.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails