tirsdag 3. januar 2012

Is-pynt


Hver vinter lager vi is-pynt til å henge opp på verandaen. Denne gang ble det kaldt nok de siste dagene før jul, og da fikk vi hengt opp disse før jula ble ringt inn.

Jeg har mange forskjellige kakeformer som jeg bruker til å lage is-pyntene. Du kan bruke vanlig rund kakeform, som du ser øverst til venstre. I vannet har vi strødd litt glitter før vi satte det ut til frysing. I en av stjernene hadde vi grønn konditorolje slik at vi fikk et grønnskjær. Det vises ikke så godt, men det er stjernen øverst til høyre. Stjernene er laget av en stjerneform fra loppmarked, tror jeg betalte 10 kr for den. Det var ripete og så ikke så fin ut, men det går helt fint å lage is-pynt i den likevel! :-) 



Det er vedlig lett å lage slik is-pynt og de er dekorative.  Bare hell vann i forma, la det fryse (ute eller  fryseren) i vannrett posisjon. Når den er fryst, tar du forma under varmvann et par sekunder, slik at isen løsner. Hullet lager du ved å holde isplata under en tynn stråle varmt vann der du vil ha hullet. Jeg har prøvd å lage hull både ved hjelp av syl, spiker, bor og annet, men en tynn stråle varmt vann er mest effektivt. Det er forøvrig min eldste datter som kom på det. Det enkle er ofte det beste, og barn tenker ofte mye mer enkelt enn oss voksne! :-) Til oppheng har jeg forøvrig brukt julesløyfer som jeg kjøpte på metervis på januarsalg i fjor.

I år ville mannen min prøve noe nytt - han ville ha lys i en av ispyntene. Dermed fikk vi denne, bilde med og uten blitz:


Den er laget ved å fylle litt vanni forma, og fryse det. Så fylte vi litt mer vann på og la et barnematglass i midten Vi tok ståltråd rundt glasset og laget en hempe i ståltråden slik at vi kunne ha opphengs-sløyfen igjennom hempen. På den måten ville ikke glasset rmnle ned å knuse når isen smeltet. 

Et par dager etter julaften ble det mildvær og masse vind, og da smeltet isen og ramla ned til slutt. Men glasset hang igjen i sløyfa... Så det virket som planlagt! :-)

Flere innlegg om ispynt finner du Her og Her.


8 kommentarer:

  1. Nydelig! Og skikkelig dekorativt :-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  2. Så fint!
    Takk for inspirasjon, dette skal jeg jammen prøve med ungene en dag jeg også:-)

    Godt nyttår!

    SvarSlett
  3. Så koselig og fint det ble! Her hos oss har det ikke vært så kaldt, men nå fikk jeg ide hvis det skulle bli frost. Takk for tips:)

    SvarSlett
  4. Kjempe fine isdekorasjoner...
    Godt Nytt År til deg og dine...og takk for all inspirasjon i året som var...gleder meg til å følge bloggen videre i det nye året:)

    Ann-Charlotte

    SvarSlett
  5. Hei. godt nyttår. Dette var kjempelurt, og ein kan jo bare legge det i fyrseren også. Men selvfølgeli en fordel at det er kaldt ute når det henges opp :-)

    SvarSlett
  6. Nydelig,
    Det ble veldig fint, så koselig å lage ispynt.
    Godt nyttår!

    Klem fra Annfrid

    SvarSlett
  7. Så flott idè - det skal jeg huske til neste år!
    I år hadde jeg islykter på trappa, litt ekstra pynt over trappegelenderet kommer til å toppe det hele. : )

    mari_gull(at)yahoo.no

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails