fredag 7. januar 2011

Lek med is!

Vi hadde en lang kuldeperiode før jul og det hadde vært helt ypperlig å leke med is da. Men det ble aldri noe - den ene dagen tar den andre og så vips, så er det jul!

Men så er det sånn at det fremdeles er kaldt, og nå har vi lekt oss litt med å lage is. Vi har prøvd å lage lykt av is fryst i en ballong, lykt av isklumper fryst i plastbeger og isskulpturer til oppheng:


Ballonglykten ble ikke helt bra. Det var for kaldt den natta den lå til ising, og den ble nesten helt gjennomfrosset. Da jeg så skulle hakke hull inn mot midten (som ikke skal være frosset), så ble den fine runde isballen delt i to. Men Lillegutt rakk i alle fall å leke litt med den først! Den ble også iherdig studert:


Legg merke til vottene hans. De er "designet" av Tvilling To da hun var et tre år. Hun ville ha "votter med blåbær på" - og det fikk hun! De ble blogget 6. oktober 2004, og holder kjempefint enda!

                     

Lykta i masse farger ble helt nydelig med kubbelys på kvelden. Jeg fikk dessverre ikke tatt noe bra bilde av det, men jeg kan forklare hvordan vi lagde den, så kan dere lage deres egen i helga:

Vi fylte masse plastkopper med vann med ulik konditorfarge i, og lot det stå ute i kulda over natta. Da vi skulle lage lykta neste dag, var de så glatte at de skle unna og ikke lot seg stable så lett. Løsningen ble å fylle blomsterkanna med kaldt vann og helle over isklumpene etterhvert som vi stabla. Vannet frøs fort og fungerte som lim, så lykta ble god og stødig. Nå har det snødd mye siden vi lagde den, men jeg tipper at under snøen så gjemmer den seg og er nøyaktig slik vi lagde den. Kanskje den titter frem til våren?



Ispynten som henger i en sløyfe har vi glede av så lenge det er kaldt og minusgrader for de henger høyt og trygt og lar seg ikke snø ned. De er laget ved hjelp av kakeformer. Denne gang hadde jeg bare vann med litt konditorfarge i, men man kan jo variere i det uendelige med bær og blader og kvister oppi.

Det som kan være vanskelig er å lage hull til opphenget. Jeg har ødelagt mange fine ispynter på å prøve å lage hull i isen etter frysing, med syl, med hammer og spiker, med skrue og alt mulig. Nå setter jeg et eggeglass der jeg vil ha hullet, med en stein som tyngde oppi. Da er det enkelt å fylle varmvann i eggeglasset og når det slipper, har man et hull. Voila!

Nei, nå har jeg ikke tid til å skrive mer, for nå skal jeg sette ut flere ting med vann i - det ser nemlig ut til å bli kaldt i natt (også)!

Ha en fin vinter-helg!





7 kommentarer:

  1. Så koselig! Bra å utnytte kulden og vinteren til noe kreativt :) Tenker den islykten i mange farger er fin med lys i!
    klem fra Sissel

    SvarSlett
  2. Å så mye fint dere har laget!!Så om jeg kjører til Ulefoss nå så kjører jeg forbi en hage med skulptur park he he!!Ha en fin helg alle sammen!!Klem Linda:)

    SvarSlett
  3. stilig! og så oppfintsomt med alle de fargene!

    SvarSlett
  4. Nå ble jeg inspirert her altså! De hengende ispyntene var råflotte:)

    SvarSlett
  5. Du er så flink til å finne på slike ting med ungene du :-)

    Ha en flott lørdag - klem Siv

    SvarSlett
  6. Så flott islykt! Neste gong det vert kaldt her i Bergen ( i dag er det 3 pluss og sidevegs regn ) skal eg teste ut dette.

    SvarSlett
  7. Prøv å lage skulpturer med en "dash" rødvin i. Det blir en vakker farge. Spesielt om man lager lykt og tenner et rødt kubbelys inni. Det gir en meget romantisk stemning.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails